Desperta la Vall, o ens quedem sense tren
Com que els qui governen, i en especial el PP, tenen com una premissa fonamental fer el dia a dia dels ciutadans més difícil (açò no és casual: hi ha una raó poderosa, com és beneficiar els amics, que per a alguna cosa hi són), no cap dubte que, ara, estan en la fase inicial de l’acció de suprimir la línia de ferrocarril Alcoi–Xàtiva.
Mirem un poc arrere. En l’any 2009 (ja estaven en crisi) es va acordar que s'havia de potenciar la línia i que necessitava 65 milions d’euros que havien d'anar a parar a les estacions i al traçat ferroviari. L’acord entre el ministeri de Foment i la Generalitat Valenciana contemplava que s'havia de pagar entre les dues administracions. Ara, a finals de 2013, seguim esperant. Per a enguany l’Estat va destinar 100.000 euros que no s’han invertit en res i en els pressupostos es torna a contemplar per al 2014 la mateixa quantitat irrisòria de diners. La Generalitat Valenciana de l’inefable Fabra no ha pressupostat res. A aquest pas, la inversió de 65 milions d’euros estarà acabada a la propera era del món.
És deficitària la línia Alcoi–Xàtiva? Evidentment que sí. Però s'han de tindre en compte diversos factors. La funció social que desenvolupa, de comunicació entre les comarques muntanyenques del sud de València i el nord d’Alacant; el fet que en un segle no s’haja acurtat el temps del viatge entre Alcoi i València i l’escassa freqüència de viatges fan que, qui vulga agafar el tren, haja de fer-ho amb temps de sobra. I hui en dia ningú no té temps de sobra.
Des de fa uns mesos hi ha combois que no circulen no sé per quina estranya raó, ja que no em crec la versió oficial que no hi ha cap d’estació en una parada del trajecte. La ruta es fa en autobús. És la millor manera, sense alçar sospites, de començar a desmantellar la línia. No solament no compleixen allò que van acordar i signar, sinó que ara, a més a més, s’han proposar tancar-la sigil·losament. Sense fer cap soroll.
Em podran dir que la línia està catalogada com a servei comunitari o alguna cosa semblant i que no es pot tancar. Però eixa catalogació que té, els governants que ens malgovernen s’ho carreguen en un plis–plas mitjançant una disposició publicada al BOE. Així de fàcil.
L’estat espanyol duu una política nefasta en tema de comunicacions. L’AVE s’endu tot el pressupost en infraestructures. Els trens de rodalies i els de mitja distància són abandonats per a després, al·legant que són deficitaris, tancar-los. Per tant, de la resposta que siguem capaços d’articular els ciutadans de la Vall d’Albaida, el Comtat i l’Alcoià, dependrà el futur de la línia. Alguna cosa caldrà fer i s'haurà de començar ja. O, del contrari, ens quedarem sense tren després de més d’un segle de tindre’l.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada